dietetyk poznań

Źródła białka dla tarczycy

Zmiana nawyków żywieniowych obok stosowania farmakoterapii wśród osób z chorobami tarczycy powinna być kluczowym elementem leczenia pacjenta. Prawidłowo zbilansowana dieta powinna łagodzić objawy choroby, pomagać utrzymać prawidłową masę ciała oraz zapobiegać niedoborom pokarmowym. Redukcja masy ciała pacjenta poprzez dobrze dobrane leczenie żywieniowe może być pomocna w uregulowaniu stężeń hormonów.

Kluczowym elementem diety w niedoczynności tarczycy jest białko. Pacjenci z niedoczynnością tarczycy powinni spożywać białko pełnowartościowe pochodzenia zwierzęcego w ilości około 20% zapotrzebowania energetycznego:

• mięso ( kurczak, indyk, chuda wołowina, królik,),
  • ryby morskie i owoce morza
  • jaja
  • nabiał ( chude sery, serki wiejskie, jogurty, kefiry, maślanki) dla osób, które nie mają nietolerancji laktozy

Białko jest ważnym substratem w procesie syntezy hormonów tarczycy, a aminokwas tyrozyna łącząc się z jodem staje się prekursorem do syntezy hormonów tarczycy. Ponadto białko w diecie osób z niedoczynnością tarczycy zapobiega wypadaniu włosów jeśli spożywamy je w odpowiedniej ilości ( kreatyna). Prawidłowa podaż białka sprzyja także redukcji masy ciała ponieważ przyspiesza metabolizm.

Włączając do diety mięso dostarczamy również witamin z grupy B oraz żelaza, natomiast ryby morskie dostarczą tak cennych przy niedoczynności tarczycy kwasów tłuszczowych omega 3. Warto również wprowadzić do swojego jadłospisu nasiona roślin strączkowych, ponieważ oprócz tego, że są one źródłem białka są także źródłem węglowodanów złożonych i witamin z grupy B a także żelaza.