dietetyk poznań

Dieta w chorobie Hashimoto – prawdy i mity

Wiele badań nad otyłością poświęca uwagę tarczycy, ponieważ ma ona duże znaczenie dla wydatku energetycznego organizmu. Tarczyca bierze udział w metabolizmie glukozy i lipidów. Jedną z najczęstszych chorób tarczycy jest choroba Hashimoto ( przewlekłe autoimmunologiczne zapalenie tarczycy).

Leczenie tej jednostki chorobowej polega na podawaniu odpowiednio dobranych dawek lewotyroksyny. Prawidłowe funkcjonowanie gruczołu tarczowego zależy także od wielu składników pokarmowych. Dla prawidłowej pracy gruczołu tarczowego znaczenie mają: jod, żelazo, cynk, selen a także witamina A, D, witaminy z grupy B.

Dieta ma ogromne znaczenie w leczeniu tej jednostki chorobowej natomiast w internecie można znaleźć sporo mitów na ten temat. Zmiana nawyków żywieniowych obok stosowania farmakoterapii wśród osób z zaburzeniami funkcjonowania tarczycy powinna być kluczowym elementem leczenia pacjenta. Prawidłowo dobrana dieta powinna łagodzić objawy choroby, pomagać utrzymać prawidłową masę ciała oraz zapobiegać niedożywieniu. Niedobór hormonów tarczycy powoduje spadek przemiany materii, duża część energii pochodzącej z żywności zostaje zmagazynowana w nadmiernej ilości w postaci tkanki tłuszczowej, której nagromadzenie prowadzi do nadwagi i otyłości. Przed wprowadzeniem terapii dietetycznej ważne jest wyrównanie hormonalne u pacjenta.

Co możesz zrobić ?

Jedz regularnie, wprowadź 4-5 posiłków w ciągu dnia.

Do każdego posiłku dorzuć warzywa, zjadaj ich około 500 g na dobę. Wprowadź też owoce do swojej diety. Dzięki temu zadbasz o odpowiednią sytość posiłków i dostarczysz wiele cennych witamin i składników mineralnych.

Czy mogę jeść brokuły, kalafior i brukselkę?

Tak, możesz spożywać warzywa zwierające goitrogeny jednak nie przesadzaj z nimi ( nie jedz ich codziennie) i jeśli możesz to je ugotuj – goitrogeny przechodzą do wody. Według badań te warzywa mogą działać niekorzystnie ale tylko wtedy gdy spożywasz zbyt mało jogu w diecie.

Czy powinnam zrezygnować z glutenu ?

Osoby z autoimmunologicznym schorzeniem tarczycy mają większą skłonność do innych autoimmunizacyjnych chorób w tym m. in. celiakii zwanej chorobą trzewną, która związana jest z nietolerancją glutenu; najczęstszym objawem celiakii jest zaburzenie pracy układu pokarmowego, ale może przebiegać również bezobjawowo. Pacjenta z autoimmunologicznym schorzeniem tarczycy, u którego rozpoznano celiakię, obowiązuje dieta bezglutenowa – bez produktów zawierających pszenicę (w tym odmiana kamtu i orkisz), żyto, jęczmień, owies. Jeśli nie masz celiakii nie ma wskazań do diety bezglutenowej.

Czy powinnam zrezygnować z nabiału ?

Nie należy tego robić bezpodstawnie jednak jeśli źle się czujesz po produktach mlecznych być może będzie taka potrzeba. Fakt jest taki, że u osób z Hashimoto częściej występuje nietolerancja laktozy niż u reszty popluacji.

Dlaczego nie powinnam stosować diet bardzo niskokalorycznych ?

Niska podaż energii hamuje produkcję hormonów tarczycy. Jeżeli potrzebujesz redukcji masy ciała deficyt rzędu 10 – 20% w stosunku do zapotrzebowania energetycznego jest wystarczający.